4 tips bij niet-betalende klanten

27 februari 2019 Rob Beemer

Als ondernemer heb je soms te maken met klanten die op de vervaldatum van je factuur nog steeds geen aanbetaling hebben gedaan. Het zou kunnen zijn dat de opdrachtgever dit gewoonweg is vergeten. Een beleefde herinnering versturen is dan helemaal geen gek idee. Maar wat als de betaling alsnog uitblijft?

1. Geef de betalingstermijn duidelijk aan

Om miscommunicatie te voorkomen is het zaak om ten alle tijden de factuur compleet op te sturen. Vermeld niet alleen de betalingstermijn op de factuur, maar ook de datum waarop de factuur is opgesteld, je KvK-nummer, het btw-nummer en natuurlijk je contactgegevens. In de meeste gevallen ligt de betalingstermijn tussen de 14 en 30 dagen. Door deze punten duidelijk te vermelden in je factuur zou de opdrachtgever genoeg ge´┐┐ormeerd zijn over wanneer hij deze zou moeten betalen.

2. Een belletje plegen

Als je factuur helemaal compleet is en de debiteur het alsnog vergeet om te betalen zou je altijd nog een belletje kunnen plegen. De insteek van dit belletje is niets meer dan een beleefde herinnering aan de onbetaalde factuur. Spreek mondeling met de opdrachtgever af wanneer het geld naar jou rekening wordt overgeboekt.

3. De laatste aanmaning

Het kan natuurlijk zijn dat de opdrachtgever niet bereikbaar is. Dan is het tijd om een schriftelijk, tweede betalingsherinnering te versturen. Nog steeds is de insteek niets meer dan een beleefde herinnering, maar wel met benadrukking van de noodzaak van de betaling. Om terug te komen op de betalingstermijn is het handig om de uiterste dag te vermelden waarop de betaling binnen moet zijn, en dat je verdere stappen onderneemt als de betaling uitblijft. Incassonet kan u volledig ondersteunen in het verzenden van een correcte laatste aanmaning, waar alle correct in staan vermeld.

4. Het incassobureau inschakelen

Nog steeds last van de achterstallige factuur? Dan kunt u deze gratis, gemakkelijk en snel aan ons overdragen via onze website. Waarna wij op een beleefde manier de factuur betaald krijgen, zonder dat dit de relatie met uw klant schaadt. Incassonet werkt volgens de no-cure-no-pay methode, waardoor de kosten van het inzetten van Incassonet worden overgedragen aan de niet-betalende opdrachtgever.

Contact

Contact met Incassonet

Wij staan u graag persoonlijk te woord! Wij zijn bereikbaar via chat, telefoon en e-mail.

Veelgestelde vragen

Zoek in onze veelgestelde vragen en antwoorden

Chat met ons

Stel direct een vraag aan een van onze medewerkers

Bel onze servicedesk

Bel ons op 088 - 244 1111 voor meer informatie.

Stuur ons een bericht

Wij beantwoorden u binnen 30 minuten

Veelgestelde vragen

Chat met ons

Bel ons op 088 244 1111

Stuur ons een bericht